Uittreksel Basisregistratie personen (BRP)

Met een uittreksel basisregistratie personen (BRP) laat je zien dat je staat ingeschreven bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als een woningstichting hierom vraagt. Op een uittreksel staan je persoonsgegevens, zoals je naam en je adres. Bent u advocaat of notaris en heeft u een uittreksel nodig? Kijk dan onderaan deze pagina.

Aanvragen

Je vraagt een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente waar je staat ingeschreven.

Digitaal 

Je kunt online het uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP)externe-link-icoon aanvragen met DigiD. Je ontvangt het uittreksel binnen 5 werkdagen.

Gemeentehuis 

Je kunt het uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) ook in het gemeentehuis aanvragen. Maak hiervoor een afspraakexterne-link-icoon.

Je neemt mee: 

  • een geldig identiteitsbewijs 

Wat je moet weten

  • Er zijn verschillende soorten uittreksels. Dit is afhankelijk van de instantie die het nodig heeft. Geef daarom duidelijk aan welke gegevens je nodig hebt of waarvoor je het uittreksel nodig hebt.  
  • Heb je een bewijs nodig van bijvoorbeeld je geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een akte burgerlijke standexterne-link-icoon aan. Twijfel je welk document je nodig hebt? Neem dan contact op met de organisatie waarvoor je het document nodig hebt. Dit voorkomt mogelijke problemen en onnodige kosten.  
  • Er zijn ook andere uittreksels uit de BRP, zoals Bewijs van Nederlanderschap of een Bewijs van in leven zijn.
  • Je kunt een uittreksel voor een ander ophalen. Je moet dan wel schriftelijke toestemming van die persoon hebben, een geldig identiteitsbewijs van jezelf en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ander. 

Kosten

Uittreksel BRP Digitaal€ 11,85
Uittreksel BRP in het gemeentehuis€ 14,35

Blijkt achteraf dat je het uittreksel toch niet nodig hebt? Of heb je het verkeerde uittreksel aangevraagd? Helaas kun je deze kosten dan niet terugkrijgen.  

Basisregistratie personen, uittreksel voor advocaat of notaris

Bent u advocaat of notaris en heeft u een uittreksel nodig? Met eHerkenning kunt u eenvoudig online een uittreksel aanvragen. U kunt per verzoek meerdere uittreksels aanvragen. Na aanvraag versturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen. Wij sturen u een factuur voor de kosten. 

Gehighlighte tekst: Aanvraag uittreksel BRPexterne-link-icoon

Nalatenschap
Een onderzoek in verband met een nalatenschap kan alleen door een notaris worden aangevraagd. Hiervoor moet vaak archiefonderzoek worden gedaan. Een verzoek hiervoor wordt binnen 3 tot 6 weken behandeld. 

Als u geen eHerkenning heeft, kunt u een aanvraag schriftelijk doen en sturen naar: 

Gemeente Raalte 
Postbus 140
8100 AC Raalte