Hulpmiddelen

Als je een evenement organiseert, is de kans groot dat gevraagd wordt om aan bepaalde richtlijnen te voldoen. Bijvoorbeeld als het gaat over veiligheid, het gebruik van plastic drinkbekers en EHBO. Op deze pagina helpen we je graag op weg. 

Een handige website met hulpmiddelen voor organisatoren is de Evenementenhelpdeskexterne-link-icoon en het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid (PDF).externe-link-icoon

Als je een evenement organiseert, kun je materialen lenen van de gemeente. Bij het indienen van de vergunning kun je de materialen aanvragen. Dit zijn de beschikbare materialen:

Spijlhekken

  • Maximaal 60 spijlhekken (3 bokken) per evenement.
  • De hekken worden per 20 stuks op een bok geleverd. 
  • Je kunt geen losse hekken lenen. 
  • Afmetingen van een bok: 3,5 meter lang, 1,40 meter breed, en 1,25 meter hoog.
  • Gewicht van een bok met hekken: 500 kg.
  • Voor het vervoer heb je een aanhanger nodig die aan de zijkant open kan of een platte wagen. De bokken worden door een medewerker van de gemeente met een heftruck op de aanhanger geplaatst.
  • De hekken moeten op de bok ingeleverd worden.
  • Na het evenement moeten de hekken weer worden ingeleverd bij de Werf. Ze mogen niet worden doorgegeven aan een ander evenement.

Verkeersregelaarshesjes

Deze worden uitgeleend als er gecertificeerde verkeersregelaars zijn.

Putdeksel voor toiletwagen

Vlaggen (2 meter bij 1 meter)

  • Nederlandse vlag
  • Provincie Overijssel
  • Gemeente Raalte

De gemeente Raalte heeft een collectieve vrijwilligersverzekering (BasisPolis en PlusPolis) afgesloten voor iedereen die in de gemeente Raalte vrijwilligerswerk doet. Kijk voor meer informatie op: Collectieve verzekering voor vrijwilligers | Vrijwilligerspunt Raalte en WijZ Welzijnexterne-link-icoon

De gemeente Raalte ondersteunt organisatoren van evenementen tot 2500 bezoekers per dag met een standaard collectieve evenementenverzekeringexterne-link-icoon. De evenementen moeten een maatschappelijk belang hebben. Denk aan evenementen op Koningsdag. Of de intocht van Sinterklaas. De verzekering dekt aansprakelijkheid van de organisator, materiaaldekking, ongevallen medewerkers, schade aan persoonlijke eigendommen van medewerkers en rechtsbijstand voor de medewerkers. Organisatoren hoeven zich niet aan te melden om in aanmerking te komen voor de verzekering. Neem bij vragen contact op met evenementen@raalte.nl

Klik hier voor het Schadeformulier Collectieve Evenementenverzekering

Als je een evenement organiseert, bestaat de kans dat je een veiligheidsplan moet opstellen. Hieronder vind je 3 voorbeelden van veiligheidsplannen die je aan kunt passen aan het evenement dat jij wil houden.

Meer informatie over veiligheid bij het organiseren van jouw evenement, lees je op de website van de Veiligheidsregio IJsselland.externe-link-icoon

Veiligheidscoördinator

Als je een B- of C-evenement organiseert, stel je een veiligheidscoördinator aan. Deze persoon is het eerste aanspreekpunt voor alles rondom veiligheid op je evenement. Lees hier meer over de taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidscoördinator.

Als evenementenorganisator ben je verantwoordelijk voor de zorg voor je medewerkers/vrijwilligers en publiek. Daarom is het belangrijk dat je een plan voor evenementenzorg en EHBO klaar hebt liggen. 

Een handige leidraad is de zogeheten ‘veldnorm evenementenzorg’ (NVEZ). Klik hier voor de website van de Veldnorm Evenementenzorg.externe-link-icoon

Sinds 1 januari 2024 gelden er Europese regels rondom het gebruik van plastic tijdens evenementen. Als je een besloten evenement organiseert (zoals een festival, concert of voetbalwedstrijd in een stadion), mag je geen wegwerpplastic meer gebruiken. Hier moeten herbruikbare bakjes en bekers gebruikt worden. 

Tijdens open evenementen (zoals een dorpsfeest, Koningsdag of een braderie) moet betaald worden voor een wegwerpbeker, kun je kiezen voor de inzet van herbruikbare bekers of mogen eigen bekers/bakjes meegenomen worden. 

Meer uitleg en handige tips vind je op: 

HVO diesel is een vorm van diesel die gemaakt is van plantaardig en dierlijk restafval. Het lijkt qua eigenschappen erg op fossiele diesel en kan daarom vaak als een directe vervanger dienen. HVO diesel bevat geen aromaten en zwavelhoudende bindingen, waardoor HVO diesel beter is voor het milieu en het je CO2 voetafdruk van je evenement direct naar beneden brengt. 

HVO diesel is, volgens experts, ongeveer €0,30 – €0,50, per liter, duurder ten opzichte van fossiele diesel. 

Wil je hiermee aan de slag? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.

Tips voor een duurzaam evenement

  • Verminder met behulp van slimme, efficiëntere toepassingen en nieuwe technologieën het energiegebruik, de uitstoot, maar ook de kosten van je evenement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van ledverlichting.
  • Werk met herbruikbare materialen, die je elke editie weer kunt gebruiken (dus geen jaartallen op materialen drukken) of materialen die je onderling tussen organisaties kunt uitwisselen.
  • Werk samen met lokale leveranciers zodat de reisafstand zo kort mogelijk is en de vervoersbewegingen beperkt worden. 
  • Communiceer digitaal en bespaar papier.

Het is belangrijk om bewust om te gaan met afval. Denk aan minder kosten voor het afvoeren van afval en minder schade aan de natuur door zwerfafval. Ook tussen- en eindschoonmaak zijn sneller klaar. Bezoekers vinden het prettig als ze een schoon evenement bezoeken. Hoe kun je afval scheiden en afval verminderen op je evenement? 

Tips voor een schoon evenement

  • Koop bewust in: koop zo weinig mogelijk producten met verpakking;
  • Hergebruik materialen zoals keycords en badges - of gebruik helemaal geen badges meer 
  • Maak een digitaal programmaboekje en andere promotie 
  • Composteer voedselafval op locatie 
  • Scheid het afval, dat werkt ook voor bewustwording
  • Hergebruik materialen door geen jaartal te benoemen op materialen 
  • Deel materiaal in samenwerking met andere evenementenorganisaties

Meer uitleg en tips:

Wil je hiermee aan de slag? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.