excerpt iconBasisregistratie personen, uittreksel (BRP)

Beschrijving

Met een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) laat je zien dat je staat ingeschreven bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als een woningstichting hierom vraagt. Op een afschrift staat je naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Ook andere gegevens zijn mogelijk. Dat is afhankelijk van de instantie die het uittreksel nodig heeft. Geef daarom duidelijk aan waarvoor je het nodig hebt.

Hou ook rekening met het volgende:

  • Je kunt een uittreksel voor een ander ophalen. Je moet dan wel schriftelijke toestemming van die persoon hebben (en een geldig identiteitsbewijs van jezelf en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ander).
  • Er zijn ook andere uittreksels uit de BRP, zoals Bewijs van Nederlanderschap of een Bewijs van in leven zijn.

Aanvragen

Je vraagt een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente waar je staat ingeschreven.

Digitaal

Je kunt het uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) digitaal aanvragen met DigiD. Je ontvangt het uittreksel binnen 5 werkdagen. 

Gemeentehuis

Je kunt het uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) ook in het gemeentehuis aanvragen. Maak hiervoor een afspraak.

Je hebt het volgende nodig:

  • een geldig identiteitsbewijs

Kosten

Digitaal

Vraag je een uittreksel BRP digitaal aan en reken je het uittreksel ook via internet af, dan kost het uittreksel € 10,70 (tarief 2023).

Gemeentehuis

Vraag je een uittreksel BRP aan bij de balie in het gemeentehuis dan kost het uittreksel € 12,95 (tarief 2023).

Blijkt achteraf dat je het uittreksel toch niet nodig hebt? Of heb je het verkeerde uittreksel aangevraagd? Helaas kun je deze kosten dan niet terugkrijgen. Dit komt omdat wij al kosten hebben gemaakt om je gegevens op te zoeken. 

Contact met de gemeente

Het gemeentehuis is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur op telefoonnummer 0572 34 77 99.

Wil je een mail sturen dan kan dat naar Info@raalte.nl.

Bezoekadres gemeentehuis

  • Zwolsestraat 16 Raalte

Postadres gemeente

  • Postbus 140, 8100 AC Raalte

Bezoekadres gemeentewerf ( alleen op afspraak)

  • Enkstraat 27 Raalte.

Openingstijden balies gemeentehuis (alleen op afspraak)

Maandag tot en met vrijdag van 8:30 uur tot 13:00 uur.

Op dinsdag is er een avondopenstelling van 17:00 uur tot 20:00 uur.

Social Media

De gemeente Raalte heeft diverse social media kanalen. 

Wij zijn bereikbaar via