asbestdak met dakgoot

Voor iedere m2 stelt de gemeente een vergoeding van €1,00 beschikbaar. Naast deze financiële vergoeding ondersteunt de gemeente je ook door je te koppelen aan bedrijven die ontzorgen. Bijvoorbeeld door dak er af - dak er op of zelfs aan de keukentafel mee te denken over de toekomstplannen.

In de gemeente Raalte was ruim 800.000 m2 aan asbestdaken te verwijderen (peildatum januari 2018). Slechts twee gemeenten in Overijssel hadden meer vierkante meter asbestdaken te verwijderen. Inmiddels hebben vijf gemeente meer vierkante meter te saneren.

We staan samen voor een grote maatschappelijke opgave. Daarom heeft de gemeenteraad een bedrag van €600.000 beschikbaar gesteld. Dit is het hoogste bedrag dat een Overijsselse gemeente beschikbaar heeft gemaakt. Inmiddels is er ruim 200.000 m2 aan asbestdak verwijderd en is er nog circa 600.000 m2 aan asbestdaken te vinden in de gemeente Raalte (peildatum september 2021).

Check nu of uw dak asbestverdacht is

De provincie heeft een asbestdakenkaart ontwikkeld. Op basis van luchtfoto’s die begin 2019 gemaakt zijn, gekoppeld met adresgegevens, zoals het bouwjaar, is bepaald of een dak al dan niet asbest zou kunnen bevatten.

Asbestdaken bestaan uit golfplaten of leistenen. Overigens zijn alle leidaken asbestverdacht, omdat met het blote oog niet te zien is of er asbest in verwerkt zit. In dakpannen zit zeker geen asbest. In bitumendaken zeer waarschijnlijk niet, omdat die meestal na 1993 al een keer vervangen zijn. Is het dak rood aangegeven op de kaart, maar weet je zeker dat het dak geen asbest (meer) bevat? Dan kun je dat via ‘reageren’ aangeven. Jouw reactie wordt, eventueel nadat die gecontroleerd is, in de kaart verwerkt. De kaart wordt elke maand één keer ververst. Het kan dus even duren, voordat je de aanpassing in de kaart ziet. De kaart kun je vinden via https://raalte.asbestdakenkaart.nl.

Financiële vergoeding

Wanneer u uw asbestdak laat saneren kunt u achteraf de factuur bij de gemeente Raalte indienen. U ontvangt dan een vergoeding van €1,00 per m2 asbestdak.

Wanneer uw asbestdak kleiner dan 35 m2 is kunt u er ook voor kiezen om het asbest zelf te saneren. U kunt dan in plaats van de vergoeding kiezen voor een veiligheidspakket om veilig het asbestdak te verwijderen. Dit pakket kunt u met een kopie van de acceptatiebrief sloopmelding, gratis ophalen bij het milieubrengstation aan de Zompstraat in Raalte. Daar kunt u het asbest ook gratis storten.

Ontzorgen

Indien je gezamenlijk met de buren de asbestdaken wilt verwijderen, kan de gemeente daarbij ondersteunen met bijvoorbeeld het plaatsen van een container. Hierover kun je contact met de gemeente opnemen via asbestdaken@raalte.nl.

Daarnaast koppelen we indien gewenst bedrijven aan die kunnen ontzorgen. Zij voeren bijvoorbeeld de projectleiding uit of bieden dak-er-af-dak-er-op dienstverlening. Er zijn ook steeds meer bedrijven die aanbieden om het dak te saneren en als tegenprestatie het opstalrecht van het dak willen voor het plaatsen van zonnepanelen. De zonnepanelen worden dan meestal na 20 jaar kosteloos aan de eigenaar van het pand overgedragen. Vaak dient het dak dan wel minimaal 500 m2 groot te zijn.

Maar de ondersteuning kan ook verder gaan dan dat. Denk aan ondersteuning bij vragen als wat wil ik met uw bedrijf? En welke ontwikkeling en stappen horen daarbij? En tot slot: wat is dan in jouw geval de beste invulling van het erf en het verwijderen van het asbestdak? Denk hierbij ook aan overige regelingen van de gemeente op het gebied van de inrichting van erven in het buitengebied en duurzaamheid.

Woon je in het buitengebied en wil je met iemand van gedachten wisselen over de mogelijkheden van het bedrijf? Neem dan contact op met de gebiedscoördinator Monique van Schagen, via 06 8389 0597 of monique.van.schagen@raalte.nl. Je kunt ook contact opnemen met erfcoach Babke Roeterdink, via 06 1348 8967 of broeterdink@stimuland.nl.

Wij horen graag van je!

Heb je vragen of wil je nu van de regelingen gebruik maken? Bel met 0572 34 7799 of mail naar asbestdaken@raalte.nl.

 

Contact met de gemeente

Het gemeentehuis is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur.

Telefoon 0572 34 77 99
E-mail Info@raalte.nl
Bezoekadres Zwolsestraat 16,  Raalte
Postadres

Postbus 140, 
8100 AC  Raalte

Bezoekadres gemeentewerf , alleen op afspraak Enkstraat 27, Raalte

 

 

Openingstijden balies gemeentehuis (alleen op afspraak)

Maandag 8:30 uur - 13:00 uur
Dinsdag 8:30 uur - 13:00 uur
  17:00 uur - 20:00 uur
Woensdag 8:30 uur - 13:00 uur
Donderdag 8:30 uur - 13:00 uur
Vrijdag 8:30 uur - 13: 00 uur

Social Media

 

Wij zijn bereikbaar via