Eerste inschrijving in Nederland

Kom je voor het eerst langer dan 4 maanden in Nederland wonen en heb je nog geen burgerservicenummer (BSN)? Dan moet je je persoonlijk komen inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen.

Voor wie is het?

  • Je komt uit het buitenland en blijft minimaal 4 van de 6 maanden in Nederland wonen.
  • Je bent nog niet eerder ingeschreven geweest, of je was vóór 1994 ingeschreven en komt nu weer in Nederland wonen.

Aanvragen

Maak een afspraak bij de gemeente.externe-link-icoon

Je neemt mee:  

  • Een geldige identiteitsbewijs 
  • Huur- of koopcontract
  • Geboorteakte, als je geboren bent in het buitenland.

Eventueel neem je mee:

  • Een geldige verblijfsvergunning. Vraag deze eerst aan bij de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND).externe-link-icoon
  • Een bewijs van uitschrijving uit het vorige land, als je deze hebt. 
  • Een verhuisbericht als je uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht
  • Een huwelijks- of een echtscheidingsakte, een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden) of geboorteakten van de kinderen

Hervestiging

Ben je vanuit het buitenland terugverhuisd naar Nederland? Of ben je  uitgeschreven? Dan moet je je opnieuw laten inschrijven. Ga naar opnieuw inschrijven in Nederland voor meer informatie.

Belangrijk om te weten

  • Je moet binnen 5 werkdagen na aankomst in Nederland naar de gemeente gaan.
  • Als je met jouw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook je partner en kinderen zich persoonlijk inschrijven.
  • Je ontvangt een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je nodig om: een bankrekening te openen, salaris te ontvangen, een ziektekostenverzekering af te sluiten, contact te hebben met de overheid. Dit nummer blijft voor de rest van je leven geldig. 

Kosten

Geen kosten.

Meer informatie