Inwoners Raalte positief over ondersteuning Wmo
Wat vinden inwoners van de ondersteuning die ze krijgen van de gemeente? Hoe verliepen de contacten met de gemeente? Zijn inwoners voldoende geïnformeerd? Deze en andere vragen stonden centraal in het cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo dat onlangs in de gemeente Raalte is gehouden. Inwoners kregen per post een uitnodigingsbrief voor het onderzoek toegestuurd. Aan hen werd gevraagd om de vragenlijst schriftelijk of online in te vullen. Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau ZorgfocuZ.
Voor dit onderzoek zijn meer dan duizend Wmo-cliënten uit de gemeente benaderd. De doelgroep bestaat uit inwoners die in 2024 een melding hebben gedaan voor de Wmo en contact hebben gehad met de gemeente Raalte. Uiteindelijk hebben meer dan 400 inwoners meegedaan aan het onderzoek. De respons is 39% en ligt iets lager dan vorig jaar (41%).
Gemiddeld een 7,6 voor het gesprek
Wanneer inwoners een aanvraag voor een Wmo-voorziening doen, komen ze in contact met de gemeente, de Kern, MEE of Vriendendiensten. De aanvraag wordt vervolgens behandeld door de gemeente en er wordt een gesprek ingepland. Aan respondenten die in 2024 een aanvraag hebben gedaan, is gevraagd hoe zij het contact over deze aanvraag hebben ervaren. Wethouder Gerria Toeter: “52% van de 428 respondenten heeft een gesprek over een Wmo-voorziening gehad, waarvan 86% vond dat de medewerker van de gemeente deskundig was. Bovendien geven inwoners aan dat ze zich snel geholpen voelden en dat ze het gesprek als duidelijk en geruststellend hebben ervaren. Dat zijn mooie complimenten voor de organisatie en onze collega’s.”
Lichte daling in hoge waardering
De waarderingen voor de kwaliteit van de Wmo-ondersteuning zijn in 2024 nog steeds hoog, maar laten een lichte daling zien ten opzichte van 2023. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn dat meer inwoners gebruik maken van de onafhankelijke clientondersteuning, wat kan duiden op een grotere bekendheid of een groeiende behoefte aan begeleiding. Ook kan het zijn dat kleine veranderingen in uitvoering of wachttijden een impact hebben gehad op de beleving van de zorg. Wethouder Gerria Toeter: “Hoewel de verschillen klein zijn in vergelijking met vorig jaar, blijven deze signalen belangrijk voor ons en het verder verbeteren van de aansluiting bij de hulpvraag en de kwaliteit van leven. Al met al blijft het beeld positief, met aandachtspunten voor verbetering in communicatie, samenwerking en aansluiting bij de hulpvraag.”
Overige resultaten
De uitkomsten van het onderzoek geven een duidelijk beeld van hoe inwoners de hulp en ondersteuning vanuit de Wmo ervaren. 84% van de respondenten beoordeelt de kwaliteit van zorg en ondersteuning als goed. De ondersteuning sluit volgens 85% van de respondenten goed aan bij hun hulpvraag. 81% vindt dat ze door de ondersteuning beter in staat zijn om te doen wat ze willen. Ook geeft 81% van de respondenten aan dat de ondersteuning hun kwaliteit van leven verbetert. Hoewel de cijfers iets lager zijn dan vorig jaar, blijven de ervaringen overwegend positief. Opvallend is dat meer inwoners gebruikmaken van de onafhankelijke cliëntondersteuning, en de persoonlijke benadering en vooruitziende blik tijdens gesprekken worden gewaardeerd.