Hulp bij betalingsachterstand

We willen mensen met een betalingsachterstand snel helpen. Daarom heeft gemeente Raalte afspraken gemaakt met energiemaatschappijen, zorgverzekeraars, drinkwaterbedrijven en woningverhuurders.

Zij geven een seintje als iemand een betalingsachterstand heeft. Wij nemen dan contact op en bieden hulp aan. Deze manier van werken noemen we vroegsignalering.

Veel gestelde vragen over vroegsignalering

Het opsporen van schulden is sinds 1 januari 2021 een wettelijke taak voor alle gemeenten. Dit staat in de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Met de vroegsignalering willen we een aantal dingen bereiken:

  • Het tegengaan van betalingsachterstanden
  • Zorgen dat vaste lasten weer betaald worden
  • Voorkomen van allerlei vervelende zaken zoals hoge incassokosten, rechtszaken, ontruimingen, het afsluiten van gas, water of elektriciteit.

De gegevens die doorgegeven worden aan de gemeente zijn alleen zichtbaar in een beveiligde omgeving. Alleen de medewerkers die zich met vroegsignalering bezighouden hebben toegang tot deze gegevens. Het gaat hier om NAW, BSN, telefoon, e-mail en betalingsachterstand.

Na een periode van zes maanden worden de persoonsgegevens automatisch verwijderd.

Organisaties waar we afspraken mee hebben gemaakt, moeten na een sociaal incassotraject de  betalingsachterstanden aan de gemeente melden. Heb je bezwaar tegen het uitwisselen van persoonsgegevens? Dan kun je dat tijdens het incassotraject aangeven. De gegevens worden dan niet meegenomen in de signalen naar de gemeente.

In de privacyverklaring vind je meer informatie over hoe de gemeente Raalte omgaat met persoonsgegevens. Ook kun je de gegevens inzien, aanpassen en verwijderen.

Heb je hulp nodig? Neem contact met ons op:

  • Stuur een e-mail naar: sociaalloket@raalte.nl.
  • Bel naar: (0572) 34 77 99. Vertel wat jouw vraag is en we bellen je binnen 2 werkdagen terug. 
  • Heb je al een eigen consulent? Dan kan je met vragen terecht bij jouw consulent