Hé gemeente, dat kan makkelijker
De gemeente Raalte helpt inwoners onder andere bij het aanvragen van een paspoort, zorg of ondersteuning en het doorgeven van een melding. Medewerkers doen hun uiterste best om jou als inwoner zo goed mogelijk te helpen. Dat gaat vaak goed, maar soms kan het beter. Raadslid Michel Brinkhuis merkte dat de dienstverlening soms makkelijker kan. Samen met zijn politieke partij, BurgerBelangen, zette hij het onderwerp op de agenda.
Goed gevoel voor inwoners
Michel vindt goed contact tussen de gemeente en inwoners belangrijk: “Inwoners moeten met een goed gevoel terugkijken op de dienstverlening van de gemeente. Van sommige inwoners hoorden we dat het beter kan. Daarom wilden we hier aandacht voor vragen.”
Andere manier van werken
Het onderwerp werd op de raadsagenda gezet. Dat zorgde voor een andere manier van werken. “Meestal doet het college van burgemeester en wethouders een voorstel en keurt de gemeenteraad het goed of wijst het af. Voor de raadsagenda droegen wij een onderwerp aan én schreven wij een opdracht. Dat was even wennen, maar we zijn blij met het resultaat.” vertelt Michel.
Wat kan makkelijker?
Medewerkers van de gemeente startten een onderzoek en vroegen inwoners en hun collega’s wat beter kan. Michel is blij dat zoveel mensen meedachten: “Er kwamen punten naar voren waar we zelf niet aan hadden gedacht.” De resultaten leverden een lijst met een aantal kansen op. Denk aan online formulieren die gedeeltelijk automatisch zijn ingevuld of het afhalen van een paspoort zonder afspraak.
Vervolg
De medewerkers van de gemeente werken continu aan een goede dienstverlening. Ze gaan aan de slag met de lijst met punten om het inwoners zo makkelijk mogelijk te maken. Bij het invoeren van een nieuw systeem voor aanvraagformulieren wordt bijvoorbeeld gekeken of informatie automatisch kan worden ingevuld. Michel kijkt positief terug: “We zijn tevreden met het resultaat. Er zijn veel goede ideeën aangedragen.”