Veelgestelde vragen Tozo-regeling

Bent u ondernemer en heeft u een vraag over de Tozo-regeling? Wij hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen aan de gemeente op een rijtje gezet. Staat het antwoord op uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met:

Meer informatie

Ga voor meer informatie over de regeling naar de informatiepagina van de gemeente Raalte. U vindt daar ook meer informatie over 'Tozo 2'. De Rijksoverheid heeft een landelijk overzicht gemaakt van de veelgestelde vragen over Tozo pagina

 

Is mijn aanvraag in goede orde ontvangen?

Wanneer u een ontvangstbevestiging heeft ontvangen, kunt u ervanuit gaan dat uw aanvraag in goede orde is ontvangen. Uw aanvraag wordt momenteel verwerkt. Dit kan in verband met de hoeveelheid aanvragen enkele dagen duren. Wanneer wij vragen hebben over uw aanvraag, nemen wij contact met u op. Heeft u ook een voorschot aangevraagd? Dan ontvangt u binnen twee weken een reactie. Heeft u geen voorschot aangevraagd? Dan ontvangt u binnen vier weken een reactie.

Ik heb een uitkering voor levensonderhoud aangevraagd (geen voorschot), hoe gaat het nu verder?

Wij behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk. Uiterlijk binnen 4 weken.

Hoe kan ik bewijsstukken toevoegen aan mijn Tozo aanvraag?

U kunt onder vermelding van uw zaaknummer bewijsstukken mailen naar roy.smit@raalte.nl.  U vindt uw zaaknummer in de ontvangstbevestiging van uw aanvraag.

Door de versoepeling van de coronamaatregelen mag mijn zaak weer open. Wat moet ik doorgeven aan de gemeente?

Dat is goed nieuws! Het openen van uw zaak heeft effect op de hoogte van de inkomensondersteuning (Tozo-regeling). U dient de datum waarop uw weer open gaat/bent gegaan aan ons door te geven. Daarnaast dient u aan te geven of u de uitkering wilt laten beëindigen of dat u uw inkomsten wilt laten verrekenen met de uitkering. In dit geval dient u uw inkomsten door te geven.

De beëindiging kunt u doorgeven aan uw gemeentelijke contactpersoon over de Tozo-regeling. Wilt u uw inkomsten laten verrekenen met uw uitkering? Geef dit dan samen met uw inkomsten door aan onze Uitkeringsadministratie. Dit kan via uka@raalte.nl. Vermeld in beide gevallen de datum waarop u open gaat/bent gegaan.

De Tozo regeling is verlengd (Tozo 2), hoe kan ik een aanvraag doen?

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) krijgt een vervolg. Dat maakte de Rijksoverheid op 20 mei bekend. De noodregeling voor zelfstandig ondernemers die eind mei afloopt, wordt met drie maanden verlengd tot eind augustus. De aanvraag voor inkomensondersteuning loopt ook bij 'Tozo 2' via de gemeente. De gemeente Raalte werkt momenteel aan de uitvoering van de verlengde regeling. Zodra er meer bekend is over de startdatum zal dit gecommuniceerd worden via de website. Dit zal naar verwachting begin juni zijn. 

De aanvraag voor bedrijfskapitaal kan net als bij 'Tozo 1' weer ingediend worden bij RBZ Zwolle. Meer informatie over de verlengde tozo-regeling leest u in het nieuwsbericht van de Rijksoverheid. Hier leest u welke voorwaarden er gelden voor 'Tozo 2'. 

Bedrijfskapitaal

Als u door de coronacrisis liquiditeitsproblemen heeft, kunt u ook in de vervolgregeling een lening aanvragen voor bedrijfskrediet. Hierbij geldt dat de lening een maximum kent, voor de Tozo 1 en de Tozo 2 gezamenlijk, van 10.157 euro. Als u surseance van betaling of faillissement heeft aangevraagd of verkregen kunt u geen beroep doen op een lening. De aanvraag voor bedrijfskapitaal kan bij RBZ Zwolle worden ingediend.

Krijg ik Tozo

Op een website van de rijksoverheid staat meer informatie over de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Met behulp van de vragen kunt u zelf beoordelen of u in aanmerking komt voor deze regeling. Let op: de internet browser Internet Explorer wordt niet ondersteund op deze website.