Spanjaardsdijk Heeten
De Spanjaardsdijk is toe aan onderhoud. De gemeente Raalte grijpt deze kans aan om ook de verkeersveiligheid mee te nemen in de aanpak. Ook is er zoveel als mogelijk rekening gehouden met reacties die zijn gegeven op plannen.
Wat gaan we doen?
De huidige situatie op de Spanjaardsdijk zorgt voor onduidelijkheid en gevaarlijke verkeerssituaties. De inrichting van de weg voldoet niet meer aan de huidige eisen van een 80 km-weg. Daarom gaan we verschillende maatregelen toepassen en verlagen we op het deel tussen Heeten en de gemeentegrens met Deventer de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur.
De maatregelen:
- Aanleggen van drempels
- Aanleggen van plateau’s en schijnplateaus ter hoogte van een aantal kruisingen
- Het aanpassen van diverse bochten door de rijbaan te versmallen of te verbreden.
- Het verduidelijken van een aantal fietsoversteken
- Aanpassingen aan het fietspad
- Het onderhoud van de asfaltconstructie
- Reparaties van de wegbermen
- Aanbrengen van nieuwe belijningen en wegmarkeringen
Inloopavond op 24 juni
De gemeente heeft voor de aanpassing van de weg een ontwerp gemaakt. Dit ontwerp is tijdens de inloopavond op 24 juni gepresenteerd. Tijdens deze avond stelden veel omwonenden hun vragen en deelden een aantal hun zorgen over het voorgestelde plan. Naar aanleiding daarvan hebben we de plannen nogmaals kritisch bekeken en waar mogelijk aangepast, zonder in te leveren op verkeersveiligheid.
Bekijk hieronder wat er per maatregel is veranderd. Je ziet per situatie het ontwerp dat tijdens de inloopavond op 24 juni is gepresenteerd én het aangepaste ontwerp. Sommige ontwerpen zijn hetzelfde gebleven, andere zijn aangepast naar aanleiding van opmerkingen van omwonenden.
Maatregel A – Drempel aan Deventer-zijde vervalt
In het aangepaste ontwerp is ervoor gekozen om één drempel, aan de kant van Deventer, te laten vervallen.
Deze aanpassing is gedaan op basis van opmerkingen tijdens de inloopavond. De overige maatregelen in het traject zorgen voldoende voor snelheidsverlaging. Door deze drempel weg te laten, sluiten we beter aan op de situatie in de gemeente Deventer en blijft het weggebruik comfortabel zonder in te leveren op verkeersveiligheid.
Maatregel 1 – Fietsoversteek (ongewijzigd)
Maatregel 2 – Bocht bij de Voortmansweg
De rijbaan wordt in de bocht 0,5 meter verbreed. Aan de buitenkant van de bocht komen geluidarme grasbetontegels. Zo blijft er genoeg ruimte om elkaar te passeren, ook voor vrachtwagens.
We kiezen hier voor een schijnplateau, geen verhoogd plateau. De bocht en zijweg zorgen al voor snelheidsverlaging, en een verhoogde drempel in een bocht zou juist tot onveiligheid kunnen leiden.
Klik op de afbeelding om het te vergroten.
Maatregel 3 – ‘Olifantenpaadje’ bij fietspad
Langs het fietspad plaatsen we een schrikhek om te voorkomen dat fietsers de berm kapotrijden.
De drempelopritten maken we lang (3 meter) en niet steil (8 cm hoog). In de Schöpkesdijk brengen we alleen markering aan – er komt geen verhoging. Zo blijft de weg goed berijdbaar, bijvoorbeeld voor auto’s met paardentrailers.
Klik op de afbeelding om het te vergroten.
Maatregel 4 – Fietsoversteek (ongewijzigd)
Maatregel 5 – Drempel aan Deventer-zijde
Maatregel 6 – Oversteek bij Zonnenbergerdijk
Het fietspad wordt aangepast, zodat de oversteek haakser op de weg ligt. Zo hebben weggebruikers vanaf de Zonnenbergerdijk beter zicht op fietsers uit de richting van Heeten.
We kiezen hier voor een schijnplateau, mede omdat er al twee drempels worden aangelegd tussen de Vlessendijk en dit punt. Een verhoogd plateau zou ingrijpender zijn en vraagt om verlegging van een particuliere in-/uitrit.
Klik op de afbeelding om het te vergroten.
Maatregel 7 – Kruispunt bij Vlessendijk
We benutten de aanpassing van dit kruispunt om, in overleg met bewoners, het waterafvoerprobleem op te lossen bij enkele in-/uitritten.
Net als bij de Schöpkesdijk komt er geen oprit aan de zijde van de Vlessendijk, alleen markering. Daarmee voorkomen we extra lichthinder door koplampen van remmende auto’s.
Klik op de afbeelding om het te vergroten.
Vervolg en planning
Uit het asfaltonderzoek blijkt dat een deel van het asfalt op de Spanjaardsdijk in slechtere staat is dan verwacht. Daardoor is alleen plaatselijk onderhoud niet meer voldoende. We willen de aanpak van het asfalt breder en beter voorbereiden. Daarom combineren we het grotere asfaltonderhoud met de verkeersmaatregelen op de Spanjaardsdijk. Naar verwachting starten de werkzaamheden in het voorjaar van 2026. Wel voeren we dit najaar al enkele kleine reparaties uit aan het asfalt en de bermen. Zodra de planning voor het groot onderhoud bekend is, lees je dat hier.
We doen ons best om alle woningen tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk bereikbaar te houden. In principe blijft elke woning vanaf minimaal één kant toegankelijk, behalve als er precies gewerkt wordt bij een oprit of toegangsweg. In dat geval maken we hierover afspraken met de betrokken bewoners.
Contact
Heb je vragen over het ontwerp of over de uitvoering? Neem dan gerust contact op met projectleider Gert-Jan ter Brugge via gertjan.ter.brugge@raalte.nl.