Onderzoek naar nieuwbouw gemeentehuis
De gemeente Raalte wil en moet het gemeentehuis verduurzamen en heeft minder ruimte nodig. Nieuwbouw van het gemeentehuis blijkt het meest voordelig en geeft kansen voor woningbouw op de huidige locatie. Daarnaast blijkt een locatie in de Spoorzone dicht bij station Raalte het meest geschikt. Het college van burgemeester en wethouders stelt aan de gemeenteraad voor om de ontwikkelmogelijkheden van de Spoorzone te onderzoeken, met daarin ruimte voor de bouw van een nieuw gemeentehuis.
“De bouw van een nieuw gemeentehuis is natuurlijk een grote investering. Maar als we alles op een rijtje zetten, blijkt dit toch echt de beste keuze te zijn. Het gemeentehuis wordt duurzaam, we creëren nieuwe mogelijkheden voor woningbouw en voor de jaarlijkse begroting blijkt het de meest gunstige optie te zijn. Uiteindelijk maken we hiermee de beste keuze voor inwoners van de gemeente Raalte.”
Hoe kwam nieuwbouw ter sprake?
Er zijn verschillende redenen waarom nieuwbouw ter sprake is gekomen.
- De gemeente dacht na over de toekomst van het gemeentehuis omdat er verduurzaamd moet worden. Er moet 49% minder CO2 uitgestoten worden en daar hoort een gasloos goed geisoleerd gebouw bij. Daarnaast heeft de gemeente minder ruimte in het pand nodig en wil de gemeente een prettige omgeving voor bezoekers, bestuur en werknemers.
- In eerste instantie werd een plan uitgewerkt voor het verduurzamen en herinrichten van het bestaande gebouw. Dat bleek veel duurder te worden dan gedacht. Werkzaamheden waren omvangrijker, complexer en het bleek dat er meerdere technische installaties aan vervanging toe zijn.
- Vanwege de onverwachts hoge kosten van verduurzaming en verbouwing van het huidige gemeentehuis is met een scenario-onderzoek onderzocht wat de beste keuze zou zijn voor het gemeentehuis: verduurzamen en herinrichten van het bestaande gemeentehuis of de bouw van een nieuw gemeentehuis. Nieuwbouw bleek de beste optie te zijn.
De opties op een rij
Uitgeschreven tekst
Verbouwing | Nieuwbouw op huidige locatie | Nieuwbouw op andere locatie | |
Bruto vloeroppervlakte gebouw | 7.000 à 8.000m2 | 5.500m2* | 5.500m2* |
Oppervlakte perceel | 15.000m2 | 15.000m2 | 8.000m2 |
Investeringskosten | 15-20 miljoen | 37 miljoen | 31 miljoen |
Exploitatiekosten (jaarlijkse kosten) | 2,4 tot 2,6 miljoen/jaar | 2,3 miljoen/jaar | 2 miljoen/jaar |
Duurzaamheid | Label A**: hogere energielasten | Energieneutraal | Energieneutraal |
Circulariteit | Herbruik bestaande gebouw | Minder circulair | Minder circulair |
*bepaald op basis van personeelsbestand 2023
**wordt gekozen voor een hoger ‘level’ (bijna energieneutraal), dan zijn de meerkosten ingeschat op 2,6 miljoen
Waarom nieuwbouw?
Met nieuwbouw kan een veel duurzamer gebouw gerealiseerd worden. Dat is gunstig voor het milieu en leidt tot lagere energiekosten. Bij nieuwbouw zullen de ruimtes efficiënter ingericht worden, waardoor een nieuw gemeentehuis kleiner wordt dan het huidige. Ook dat scheelt energieverbruik en leidt tot minder onderhoudskosten. Nieuwbouw vraagt in het begin om een flinke investering. De exploitatielasten (de jaarlijkse kosten) blijken toch een stuk lager te zijn ten opzichte van een verbouwing van het huidige gemeentehuis.
Waarom de Spoorzone?
Voor de locatiestudie zijn inwoners en de ambtelijke organisatie gevraagd om mee te denken. Wat vinden zij belangrijk in een locatie voor een nieuw te bouwen gemeentehuis? Ook was het mogelijk om locaties aan te dragen. De aangedragen locaties zijn eerst gescand op hoe centraal de ligging is en de beschikbare ruimte. Er is uitgegaan van een oppervlakte van 8.000 m2 in plaats van de huidige 15.000 m2. De overgebleven locaties zijn vervolgens onderzocht op bereikbaarheid, ligging, veiligheid, meerwaarde voor de omgeving en haalbaarheid. De Spoorzone scoort in het onderzoek op alle onderdelen goed en komt duidelijk als meest gunstig naar voren.
Nieuwbouw in de Spoorzone heeft ook bijkomende voordelen. Het is een stimulans voor de ontwikkeling van dat gebied en de huidige locatie kan op termijn herontwikkeld worden tot aantrekkelijke woningbouwlocatie. De huidige monumentale villa blijft behouden en kan een nieuwe functie krijgen.
Meepraten? Dat kan!
Op 12 september gaat de gemeenteraad in gesprek over het voorstel tijdens een rond-de-tafelgesprek. Dit is live te volgen via www.raalte.nl/live. Wil je meepraten? Dat kan! Meld je via griffie@raalte.nl aan.
Antwoorden op veel gestelde vragen
Als er nieuwbouw komt, wat gaat er dan met de villa gebeuren?
De villa aan de Zwolsestraat is beschermd en heeft belangrijke historische waarde. Mocht het gemeentehuis verbouwd worden of het gemeentehuis op een andere locatie komen, dan blijft de villa bestaan.
Is nieuwbouw niet duurder dan verbouw?
Nieuwbouw vraagt in het begin om een flinke investering. De exploitatielasten (de jaarlijkse kosten) blijken toch een stuk lager te zijn ten opzichte van een verbouwing van het huidige gemeentehuis.
Wat is de volgende stap?
Als de gemeenteraad instemt met het voorstel ligt de focus eerst op de ontwikkeling van de Spoorzone. In de uitwerking van het gebied wordt een locatie voor het gemeentehuis meegenomen. Zodra blijkt dat de ontwikkeling van de Spoorzone haalbaar is, zal nog een definitief besluit genomen moeten worden over het daadwerkelijk bouwen van een nieuw gemeentehuis.
Wordt een nieuw gemeentehuis groter?
Nee, voor nieuwbouw op een andere locatie wordt uitgegaan van een gemeentehuis met een vloeroppervlakte van 5.500m2 in plaats van 8.000m2 voor het huidige gemeentehuis. Ook de locatie (het perceel) van een nieuw gemeentehuis wordt kleiner den de huidige locatie, namelijk 8.000 m2 in plaats van de huidige 15.000 m2.